Juf Roos koos na 23 jaar regulier onderwijs voor gespecialiseerd onderwijs

Roos de Vree (53) is leerkracht bij de kleuters bij Hub Noord-Brabant, een scholengemeenschap binnen het gespecialiseerd onderwijs. Daar werkt ze nog niet zo lang. Tot haar 50e werkte ze in het regulier onderwijs. Ze vond het daar heel leuk, maar rond haar 50ste verjaardag voelde ze dat ze klaar was voor een nieuwe uitdaging. Die heeft ze gevonden in het gespecialiseerd onderwijs: ‘Dit had ik misschien al wel eerder moeten doen!’

Na 23 jaar tijd voor iets nieuws

Roos heeft met veel plezier jarenlang in het regulier onderwijs gewerkt. Na 23 jaar begon er iets te kriebelen. “Ik wilde iets nieuws. Tijdens mijn werk in het regulier onderwijs merkte ik dat ik kinderen met bepaalde problemen niet goed konden helpen. Het voelde echt alsof ik als leerkracht tekort schoot, maar wij hadden niet de kennis en de mankracht om ze op de goede manier te begeleiden. Ik wist dat door het schrijnende lerarentekort de wereld aan mijn voeten lag in het onderwijs. Wat dat betreft kon ik alle kanten wel op. Toen ben ik op verschillende soorten scholen gaan kijken. Van particuliere scholen tot scholen in het gespecialiseerd onderwijs. Totdat ik een advertentie van Hub Noord-Brabant zag. Ik besloot de directeur te bellen met de vraag een dag te komen kijken. Ik werd eerst uitgenodigd op een gesprek. Achteraf bleek dit een sollicitatiegesprek te zijn, want ik werd drie dagen later gebeld dat ze me de baan aanboden. Dat verraste me, want ik had helemaal niet door dat het een officieel gesprek was. Ik vroeg of ik eerst nog een dag mee mocht lopen zodat ik daar mijn keuze op kon baseren. Na die meeloopdag was ik verkocht!”

 

Het gedrag is geen onwil maar onmacht

Ondertussen werkt Roos al bijna 3 jaar als kleuterjuf. Ze geeft les aan kinderen van 4 tot 6 jaar (met een jongere ontwikkelingsleeftijd). Al snel merkte ze dat ze hier heel anders te werk moet gaan dan in het regulier onderwijs. “Waar impulsiviteit kan passen in het regulier onderwijs, past het absoluut niet in het gespecialiseerd onderwijs. Er komen hele andere kwaliteiten bij kijken. Ik ben van mijzelf best impulsief en chaotisch en dat heb ik echt moeten afleren. Ik moest juist leren om structuur aan te houden, duidelijkheid te geven en korte zinnen te gebruiken. Dat was wennen, maar wel precíes de uitdaging waar ik naar zocht.”

 

"Na die meeloopdag was ik verkocht! - Roos de Vree

Wat is de behoefte achter gedrag?

In dit vak is het volgens Roos belangrijk dat je veel empathie hebt: “Kinderen die zogenaamd probleemgedrag laten zien, doen dat meestal niet uit onwil maar uit onmacht. Ik vind het de kunst, en ook onze taak, te zoeken naar de behoefte achter dat gedrag en daarin dan ook niet te oordelen.”

Wat ze zo leuk vindt aan haar baan? Daar heeft Roos een duidelijk antwoord op: “Er wordt écht naar elk kind individueel gekeken, want daar is de tijd voor. Bij regulier onderwijs zijn er strengere eisen over waar een kind aan het einde van een schooljaar moet zijn, dat is bij het gespecialiseerd onderwijs niet zo. We kunnen écht passend onderwijs bieden aan de hand van wat elk kind nodig heeft. Daarnaast heeft elke klas maximaal 13 kinderen en er is altijd een leerkracht én een assistent. Bovendien hebben we nog veel meer mensen op de achtergrond die meekijken en -denken. We doen het écht samen. Zo kunnen we de kinderen de aandacht geven die ze nodig hebben.”

Veel doorleermogelijkheden

In haar eerste jaar als leerkracht in het gespecialiseerd onderwijs volgde Roos een coaching traject waarbij zij 3 ‘buddy’s’ toegewezen kreeg die haar hielpen in de klas. Verder hebben ze binnen Hub Noord-Brabant regelmatig teamscholingen en intervisies waarin leerkrachten met elkaar onderwerpen bestuderen en deze toetsen in de eigen praktijk. Roos vertelt: “Er wordt heel erg gestimuleerd om cursussen of opleidingen te volgen. Als je aangeeft interesse te hebben in een opleiding die past bij de doelgroep, wordt het bijna altijd gefaciliteerd.” Roos vond het gespecialiseerd onderwijs ingaan best spannend omdat ze niet wist of het haar zou liggen. Ook dacht ze dat ze de kwaliteiten er niet voor bezat. Maar door zichzelf uit te dagen én te ontwikkelen, zit ze nu toch helemaal op haar plek. Daarom wil ze graag aan iedereen die de stap overweegt meegeven: “Gewoon durven! Het lijkt misschien heel lastig, maar met de juiste motivatie kom je er wel. Ga de drempel over en kom gewoon eens kijken. Zie met eigen ogen hoe mooi het gespecialiseerd onderwijs kan zijn!”

Op zoek naar een baan in het gespecialiseerd onderwijs? Bekijk hier het vacatureoverzicht en vind een baan die bij jou past!