Meester Richard wist na zijn eerste stage al: ik wil het gespecialiseerd onderwijs in!

Richard Vink (27) is docent lichamelijke opvoeding bij Hub Noord-Brabant, een scholengemeenschap binnen het gespecialiseerd onderwijs. Al vroeg in zijn studietijd wist Richard dat hij het gespecialiseerd onderwijs in wilde: “Ik vind de intrinsieke motivatie van de leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs zo mooi, ze vinden naar school gaan en daar nieuwe dingen leren  vaak echt leuk en staan hierbij voor bijna alles open. Daarbij vind ik de afwisseling, die er is ten opzichte van het regulier onderwijs, héél fijn. Ik wist eigenlijk tijdens mijn eerste stage al: ik wil werken in het gespecialiseerd onderwijs!

De weg naar gespecialiseerd onderwijs

Sporten zit in Richards bloed. Hij wilde daarom ook niets liever dan hier zijn beroep van maken, daarom begon hij aan de mbo-opleiding Sport en Bewegen. Tijdens zijn eerste stage maakte hij kennis met leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs. “Ik mocht zwemlessen verzorgen voor kinderen met een beperking. Dat maakte meteen iets in mij los. Het gaf mij de mogelijkheid om hen verder te helpen met iets wat voor hen écht een uitdaging is en je bouwt zo echt een band met ze op.” Richard startte na het mbo met de ALO (Academie voor Lichamelijke Opvoeding) , waarvoor hij stage liep in het regulier onderwijs. “De stage bevestigde voor mij al snel dat dit niet helemaal bij mij paste. Ik vond de intrinsieke motivatie van de kinderen in het gespecialiseerd onderwijs zo mooi en dat miste ik in het regulier onderwijs. Ik merkte dat de meeste kinderen in het gespecialiseerd onderwijs het naar school gaan en daar nieuwe dingen leren echt leuk vinden. Daarom ben ik dus de kant van het gespecialiseerd onderwijs opgegaan”, vertelt Richard. Hij heeft vervolgens een jaar stage gelopen op een ZML-school in Eindhoven en een jaar op de Mytylschool in ‘s-Hertogenbosch, waar hij enorm veel heeft geleerd over de gang van zaken in het gespecialiseerd onderwijs. Uiteindelijk is hij na het afstuderen van de ALO terechtgekomen bij Hub Noord-Brabant.

Rust vormt een stabiele factor

Met het vak bewegingsonderwijs geeft Richard les aan alle lagen in het gespecialiseerd onderwijs. Hij heeft dus niet te maken met maar één groep. “Ik heb verschillende doelgroepen in een schoolweek. Zo geef ik les aan het Speciaal Onderwijs, dit zijn leerlingen met een leeftijd van 4 tot 12 jaar. En het Voortgezet Speciaal Onderwijs, dit zijn leerlingen met een leeftijd van 12 tot 18 jaar. Binnen deze leeftijden zijn er ook nog veel verschillende profielen (niveaus), dus veel afwisselender is voor een gymdocent haast niet mogelijk.” Op de vraag welke kwaliteiten je als docent voor het gespecialiseerd onderwijs moet hebben ten opzichte van het regulier onderwijs, antwoordt hij: “Dat is per tak van het onderwijs verschillend, we hebben hier best wel veel te maken met gedragsproblematiek en autisme. Ik merk dat gestructureerd zijn dan heel belangrijk is, want dat is echt een houvast voor deze kinderen. Daarnaast ben ik van mening dat rust uitstralen ook cruciaal is, om zo een stabiele factor te vormen voor de kinderen.”

"Ik mocht zwemlessen verzorgen voor kinderen met een beperking. Dat maakte meteen iets in mij los. - Richard Vink

Energie halen uit de kleine dingen

Werken in het gespecialiseerd onderwijs levert vaak mooie momenten op, maar soms zijn er ook wel eens moeilijke momenten. Alle kinderen hebben andere behoeftes en je moet hier goed op inspelen. “Ik vind het zo mooi om de glimlach te zien van kinderen wanneer ze iets overwonnen hebben. Ik had een leerling in een rolstoel, hij kwam daar nooit uit. Op een sportdag stonden er allemaal trampolines. Ik heb hem toen op één van de trampolines gelegd, waarna ik hem tussen mijn benen pakte en toen samen met hem ben gaan springen. Die schaterlach ga ik nooit meer vergeten, ik vond dat zo’n mooi moment. Ik haal uit dat soort dingen zoveel energie en werkplezier.”

Als je twijfelt: gewoon proberen!

Het gespecialiseerd onderwijs kampt, net als het reguliere onderwijs, met een enorm tekort aan leerkrachten. “Je moet het gespecialiseerd onderwijs echt ervaren, zeker als je twijfelt. Desnoods ga je een keer langs om te kijken of je het wat vind. Je kunt gewoon contact opnemen met scholen om te vragen of je misschien een paar dagen mee zou kunnen lopen. De meeste scholen staan hier echt voor open, vooral in deze tijd. Je kon je een paar jaar geleden niet indenken dat er mensen uit het bedrijfsleven komen zonder diploma’s of zonder achtergrond in het onderwijs. Maar nu komt die ruimte er wel, omdat we niet anders kunnen. Het zijn collega’s uit hele andere takken en dat levert juist heel veel mooie dingen op.”

Op zoek naar een baan in het gespecialiseerd onderwijs? Bekijk hier het vacatureoverzicht en vind een baan die bij jou past!