Trots op het werk bij de Sonnewijser

Het is 08:15 uur. In de Traject-op-Maat-klas (TOM) van de Sonnewijser in Tiel druppelen leerlingen binnen. Berna de Graaf is ondersteuner van deze groep leerlingen, haar collega Annefleur is de groepsleerkracht. Om 08:20 uur starten ze gezamenlijk met het journaal. Daarna lopen Berna en Annefleur de dag door met de groep. De leerlingen in de TOM-klas hebben allemaal een eigen rooster en werken op verschillende niveaus.

Berna: ‘Als leerlingen een fijne dag hebben, heb ik dat ook. Onze leerlingen hebben allemaal een rugzakje: autisme, ADHD, een stukje sociaal-emotionele problematiek… juist bij hen kun je veel betekenen. Er zijn leerlingen die bij binnenkomst helemaal niet durfden te praten en die nu met hun boek naar me toekomen als ze een vraag hebben; die leerlingen hebben grote stappen gezet.’

Maatwerk

Otis zit in klas 1 vmbo-kader en is een van de leerlingen van Berna die momenteel een traject op maat volgt: ‘Het ging niet in het regulier. De klas was te druk. Hier begrijpen ze mij. Het is de bedoeling door te stromen naar een reguliere klas op de Sonnewijser en eventueel in de toekomst terug te gaan naar een reguliere school.’ Ze heeft al best veel bereikt in driekwart jaar bij de Sonnewijser: ‘Ik ben hier in september twee uur per dag gestart, en ben nu vijf uur per dag op school.’ Otis wil dat nog uitbreiden naar zes uur per dag, daarmee draait ze een volledig lesrooster. Berna: ‘De druk voor leerlingen in de Traject op Maat-klas ligt niet te zwaar op het behalen van resultaten. Ik kijk bijvoorbeeld ook met de leerling wat er op dat moment lukt, omdat het sowieso al een grote stap kan zijn aan een vak te beginnen.’

"‘‘Als leerlingen een fijne dag hebben, heb ik dat ook’’ - Berna

Opleiding Jeugdzorgwerker

Berna is blij met de functie die ze vervult bij de Sonnewijser: ‘Ik heb de opleiding Jeugdzorgwerker gedaan, maar wilde altijd in het speciaal onderwijs werken. Die droom is uitgekomen.’ Als ondersteuner naast collega Annefleur heeft ze haar eigen taken en kwaliteiten: ‘Ik wil graag ingezet worden op het pedagogische deel van werken in het onderwijs. Ik vind het het leukst me bezig te houden met klassenmanagement en groepsprocessen.’

 

Oosterwijs

De Sonnewijser maakt onderdeel stichting Oosterwijs. Voor de leerlingen van Oosterwijs gaat leren en ontwikkelen niet vanzelf: ze hebben gedrags- of leerproblemen, of een combinatie daarvan. De Sterrenkijker biedt speciaal onderwijs aan kinderen in de basisschoolleeftijd, met vestigingen in Oss en Uden. Leerlingen vanaf ongeveer 12 jaar gaan naar het voortgezet speciaal onderwijs bij De Sonnewijser in Oss en Tiel. Zij volgen daar de route Arbeid of Vervolgonderwijs.

 

Route Vervolgonderwijs

Otis en haar schoolgenoten bewandelen de route Vervolgonderwijs. In de TOM-klas bevinden zich leerlingen van verschillende leeftijden, die werken op verschillende niveaus. Berna: ‘Een van onze leerlingen doet havo 3, en werkt voor sommige vakken op vwo-niveau. Die leerling gaat ook naar het Linge College, een reguliere school in Tiel, waar een coach van de Sonnewijser aanwezig is om haar te helpen. Ik vind het mooi dat leerlingen op de Sonnewijser staatsexamen kunnen doen en zo een diploma of certificaten kunnen halen: als het niet lukt in het regulier, zijn deze documenten van evenveel waarde, zodat ze ermee door kunnen stromen naar een vervolgopleiding.’

 

Overstappen

Ook Sem, die naar school gaat bij de Sonnewijser, locatie Oss, loopt de route Vervolgonderwijs: ‘Ik zit in het eerste jaar havo/vwo. De klassen hier zijn klein, en Harm is onze vaste docent. Hij geeft bijna alle vakken, behalve de praktische.’ Sem blijft in ieder geval nog een jaar bij de Sonnewijser: ‘Ik wil graag de overstap maken naar het Mondriaan (een reguliere school voor voortgezet onderwijs in Oss), maar zal wel balen als ik hier wegga.’

 

Uit eigen ervaring

Laurensz, ondersteuner op de Sonnewijser in Oss, is bij Sem aangeschoven: ‘Ik ben ondersteuner in de breedste zin van het woord: ik ondersteun iedereen die werkzaam is op de locatie en coördineer de facilitaire zaken. Daarnaast ben ik preventiemedewerker en hoofd BHV. Als het nodig is, val ik in in lessen.’ Net als Berna wilde Laurensz altijd al graag in het onderwijs werken: ‘Ik kom uit een onderwijsfamilie, mijn ouders zaten beiden in het onderwijs en mijn zus is docent in Den Bosch. Ik wilde vroeger vooral graag met mijn handen bezig zijn, en heb, toen ik jong was, zelf op deze school en locatie gezeten. Die ervaring neem ik mee, en juist daarom werk ik graag met deze doelgroep. Ik ben trots op de leerlingen en op het werk dat ik doe. Ik wil de leerlingen ook trots maken op zichzelf.’

 

Wereld van kansen

Ben je enthousiast geworden van de verhalen van Berna en Laurensz? Oosterwijs is op zoek naar praktijk- en groepsleerkrachten, naar leidinggevenden en ondersteuners. We zeggen vaak dat onze mensen superkrachten hebben: ze zijn empathisch, hebben zelfkennis en vinden niets leuker dan werken met onze leerlingen. Beschik jij ook over die superkrachten, of wil je deze ontwikkelen en kunnen onze leerlingen op jou bouwen? Kijk dan op onze LinkedIn-pagina of laat van je horen: hr@oosterwijs.nl.

 

Bij Oosterwijs geven we onze leerlingen vertrouwen. We zetten samen stappen. We behalen successen, klein en groot. Samen zijn we Oosterwijs: een wereld van kansen.