Leraar van het Jaar Steffie van der Meijden: ‘Door hun gedrag te analyseren kun je leerlingen écht verder helpen’

Steffie van der Meijden (30) maakte vijf jaar geleden de overstap van regulier naar Gespecialiseerd Onderwijs (GO). Daar is ze nu mentorleraar en docent omgangskunde. “Ik was altijd al gefascineerd door het gedrag van leerlingen, daar schuilt namelijk van alles achter. In het onderwijs kun je, door dat gedrag te analyseren, leerlingen écht verder helpen. Dat is ontzettend dankbaar!”

Tijdens het lesgeven op een mbo-school merkte Steffie al dat zij er veel voldoening uit haalde wanneer leerlingen met problemen en lastige vragen bij haar aanklopten. “Dat gaf me het gevoel dat ik iets extra’s voor ze kon betekenen”, legt ze uit. “Maar het zette me ook aan het denken: als ik dit zo graag doe, waarom zoek ik dan niet naar werk dat er beter bij aansluit? Ik ben toen eerst een jaar op een gesloten school gaan werken en daarna op het VSO Heuvelrug College in Zeist.” Daar is Steffie nu mentorleraar en docent omgangskunde. “Ik ben hier helemaal op mijn plek, de leerlingen zijn fantastisch en zó inspirerend!”

"Ik ben hier helemaal op mijn plek, de leerlingen zijn fantastisch en zó inspirerend! - Steffie
Juf Steffie

Enorme doorzetters

De leerlingen van het VSO Heuvelrug College hebben uiteenlopende uitdagingen, van autisme tot adhd en ADD. “Het zijn stuk voor stuk enorme doorzetters”, vertelt Steffie trots. “En ze hebben geweldige humor. Ik denk dat dit wellicht komt doordat ze een bepaald filter missen. Ze kunnen heel direct zijn, maar zijn altijd eerlijk. Soms weten ze niet goed hoe ze met hun emoties om moeten gaan, maar ze voelen wel veel. Ze staan heel erg open. Door hoe zij zijn, hebben ze mij ook veranderd de afgelopen jaren. Ik had altijd nogal moeite met op tijd komen, bijvoorbeeld. Maar dat kan in deze groepen niet. Structuur is ontzettend belangrijk, dus ik kijk wel uit! En ben ook nooit meer te laat geweest.”

 

Onderliggende reden voor gedrag

Er bestaat geen speciale opleiding voor leerkrachten die op het Speciaal Onderwijs (SO) of Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) willen doceren. “Sterker nog, het was eerst niet eens mogelijk om in het Gespecialiseerd Onderwijs stage te lopen”, vertelt Steffie. “Daar komt nu gelukkig langzaam verandering in. Ik heb zelf de Lerarenopleiding Omgangskunde gevolgd, omdat ik het interessant vind om uit te zoeken waar bepaald gedrag vandaan komt. Een leerling die vervelend of onrustig gedrag vertoont, heeft daar meestal een onderliggende reden voor. Door erachter te komen welke dat is, kun je die leerling ook écht helpen.”

 

Grote verantwoordelijkheid

Veel leerlingen op het GO hebben eerst regulier onderwijs gevolgd. “Die zijn vooral gefocust op presteren en leerlingen met een rugzakje horen daar heel vaak wat ze niet goed doen en dat ze niet goed genoeg zijn. De lessen beginnen er meteen met: ‘Pak je boeken en ga aan de slag’. Wat mij betreft zou er wat vaker gevraagd mogen worden: ‘Hoe gaat het me je?’. Als je docent in het GO wilt zijn, moet je daar ook wel affiniteit mee hebben. Het is echt zo veel meer dan alleen kennis overdragen. Maar eigenlijk vind ik dat dat in alle vormen van onderwijs wel meer zo mag zijn. We zouden allemaal meer moeten kijken naar dat waar leerlingen wél goed in zijn, naar waar hun kracht ligt. Ik ben ervan overtuigd dat wij in ons onderwijs een leerling kunnen maken of breken, daar moeten we ons goed van bewust zijn. Dat is een grote verantwoordelijkheid.”

 

Laagdrempelig contact met ouders

Met de ouders van de leerlingen heeft Steffie daarom ook veel contact. “Ik spreek ze wekelijks. Ik deel informatie over de lessen en leerlingen via Whatsapp en vraag ouders regelmatig hoe het met hun kind gaat thuis. Op het Leerlingvolgsysteem deel ik foto’s en verhalen over onze lessen en activiteiten. Voor mijn doelgroep werkt dit heel erg goed, ze zijn zo heel dichtbij. Doordat er veel contact is, kunnen ouders ook heel laagdrempelig bij mij terecht met vragen.” En dat wordt gewaardeerd, dat blijkt wel uit het feit dat twee ouders Steffie nomineerden voor de verkiezing van Leraar van het Jaar.

 

Leraar van het Jaar 2022

In oktober 2022 werd bekend dat Steffie deze verkiezing heeft gewonnen. Als Leraar van het Jaar is ze – samen met drie andere winnaars – een jaar lang het gezicht van de beroepsgroep en ambassadeur binnen de sector. “Als ambassadeur zal ik een aantal onderwijsevenementen bezoeken en daar ook spreken. Verder is het mijn missie om te laten zien dat onze leerlingen de leukste zijn van Nederland. En dat werken in het GO fantastisch is. Er is zoveel expertise aanwezig! Docenten en alle andere betrokkenen, zoals orthopedagogen, fysiotherapeuten, werken heel nauw samen. Je staat er nooit alleen voor. Daarnaast wil ik laten zien hoe wij in het GO omgaan met het gedrag van onze leerlingen. Dat we het niet meteen veroordelen, maar juist proberen te achterhalen wat er áchter dat gedrag schuilgaat. Ik denk dat over de hele breedte van het onderwijs veel meer zou moeten gebeuren. Ik heb zelf een eigen e-learning opgezet over gedrag, te vinden op www.onder-wijs.nl. Hiermee hoop ik (toekomstige) leerkrachten in het SO en VSO te kunnen helpen en inspireren.”

 

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Hub Noord-Brabant.