‘Praktijklessen en stages helpen leerlingen zo soepel mogelijk uitstromen’

Op De Mackayschool van Stichting Promes wordt onderwijs met zorg gegeven. Vanaf het Voortgezet Speciaal Onderwijs gaan de leerlingen aan de slag met arbeidsmatige werkzaamheden: praktijklessen en stages die de leerlingen voorbereiden op de uitstroom naar werk of dagbesteding. Docenten Silvia Klein (38) en Janet Brouwer (50) helpen ze bij het vinden van hun ideale werkplek.

In het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) doorlopen de leerlingen van De Mackayschool in Meppel drie fases waarin ze worden voorbereid op hun uitstroom naar werk of dagbesteding. Janet begeleidt de leerlingen van 12 tot en met 14 jaar tijdens de zogenaamde Startfase. In deze fase gaan ze binnen de school aan de slag met arbeidsmatige werkzaamheden en brengen ze bezoeken aan diverse bedrijven en instellingen. In het begin beslaan de stages of het praktijkonderwijs zo’n 20 procent van het totale lesaanbod. Geleidelijk wordt dat steeds meer. “We laten de leerlingen kennismaken met verschillende branches, bedrijven en activiteiten en leren ze een aantal basisvaardigheden”, vertelt ze. “Binnen de school kunnen de leerlingen aan de slag met de profielen ‘keuken’, ‘schoonmaak’, ‘techniek’ en ‘groenvoorziening’. Hiervoor beschikken we over een professionele keuken, waarin leerlingen kooktechnieken leren. En we hebben een techniekwerkruimte waarin ze kunnen houtbewerken, zagen en boren.”

Begeleide externe stage

In de leeftijd van 14 tot en met 16 jaar doen de leerlingen een begeleide externe stage of groepsstage buiten de school. Ze doen dit bij externe bedrijven en organisaties waarmee de school samenwerkt. Tijdens deze groepsstages zijn de docenten op de stagelocaties aanwezig. “Alle leerlingen doen dezelfde groepsstages, maar iedereen krijgt daarbij begeleiding op maat”, legt Silvia uit. De school heeft een aantal vaste samenwerkingspartners, waar de leerlingen stage kunnen lopen. Hier gaan de leerlingen aan de slag met inpak-, schoonmaak- en groenwerkzaamheden. De begeleiding die ze hierbij krijgen vanuit het stagebedrijf is afhankelijk van de werkzaamheden en de leerling zelf. Soms volstaat een uitleg, en soms is een-op-een begeleiding nodig.”

Zelfstandige externe stage

In de laatste fase gaan de leerlingen van 16 tot en met 18 jaar op zoek naar een stageplek die bij ze past en waarnaar ze mogelijk kunnen uitstromen als ze de school verlaten. Eerst lopen ze een of twee dagen per week stage en in het laatste schooljaar wordt dat opgebouwd naar drie of vier dagen. Op de woensdagen komen de leerlingen terug naar school, om in de klas te vertellen over hun stage. Silvia: “We bespreken wat er goed gaat en waar ze tegenaan lopen. Daarnaast is er op vaste momenten contact met het stagebedrijf. Met hen bespreken we hoe de leerling het doet: is hij of zij op tijd op het werk, netjes verzorgd en houdt hij of zij zich aan de afspraken?”

 

"'We laten de leerlingen kennismaken met verschillende branches, bedrijven en acitviteiten' - Janet

Soepele overgang

De overgang naar het bedrijfsleven loopt soepel, ondervinden Silvia en Janet. “We bouwen het heel geleidelijk op, tot ze er klaar voor zijn”, vertelt Silvia. “Ze kijken er echt naar uit, dat is heel leuk om te zien!” Wat de overgang van school naar werk of dagbesteding makkelijk doet verlopen, is dat de lijnen tussen de stagebedrijven en school heel kort zijn. Silvia: “De docenten blijven op school, maar onze stagecoördinator en stagebegeleider kijken op de stagelocaties mee en zijn altijd bereikbaar voor vragen. De stagecoördinator adviseert en ondersteunt ook bij vragen over een vaste aanstelling en tegemoetkomingen in de vorm van subsidies. En onderhoudt de contacten met de (acht) gemeenten en UWV.

Certificaten behalen

Vanaf het moment dat leerlingen individueel op stage gaan, kunnen ze certificaten behalen voor verschillende vaardigheden. De meeste certificeringen doet De Mackayschool zelf. Silvia en Janet doen dit bijvoorbeeld in de keuken, op gebied van koken en bedienen. “Maar het komt ook voor dat leerlingen certificaten willen halen voor vaardigheden die wij hier niet aanbieden”, legt Silvia uit. “In die gevallen regelen we het aanbod buiten onze school; bij het heftruckcertificaat bijvoorbeeld.”

Plek die bij ze past

De leerlingen zijn gedurende het hele VSO bezig met nadenken over wat ze ‘later’ willen gaan doen. “Daar praten we ook veel met elkaar over”, legt Janet uit. De leerkracht en de stage coördinator hebben de leerling in beeld en zo komen we gezamenlijk tot een juiste uitstroombestemming.  “Ze stromen daardoor vrijwel altijd uit naar een plek die echt bij ze past. Silvia en Janet zijn trots op die resultaten en de succesverhalen van hun leerlingen. Nadat de leerlingen zijn uitgestroomd, worden ze nog twee jaar gevolgd door de school. “Zo houden we in de gaten of de uitstroom goed verloopt, onze oud-leerlingen zich prettig voelen en het goed doen op hun nieuwe plek.”