Meer dan een diploma bij de Sonnewijser

Aan een tafel tegen de muur zit een leerling gebogen over zijn opdracht. Een tweede leerling staat met een instructieblad bij een papierversnipperaar. In de hoek van het lokaal werken twee leerlingen samen: ze demonteren schakeldozen en praten, lachen en overleggen. In dit lokaal geeft Kees van der Loop, praktijkleerkracht bij de Sonnewijser in Oss, route Arbeid, het vak arbeidstraining. Kees: ‘Er gebeurt erg veel in deze les, maar ik snap het allemaal. Ik zie wat er gebeurt en ik geloof erin. Als je leerlingen op juiste manier benadert en behandelt, dan zie je gedrag positief veranderen en is dit fantastisch werk. Iedere dag anders!’

 

Oosterwijs

De Sonnewijser maakt deel uit van Oosterwijs, een stichting van 6 scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs voor kinderen en jongeren in de leeftijd van 4 tot 20 jaar. Voor de leerlingen van Oosterwijs gaat leren en ontwikkelen niet vanzelf: ze hebben gedrags- of leerproblemen, of een combinatie daarvan. De Sterrenkijker biedt speciaal onderwijs aan de jongere leerlingen, met vestigingen in Oss en Uden. Leerlingen vanaf ongeveer 12 jaar gaan naar het voortgezet speciaal onderwijs bij de Sonnewijser in Oss en Tiel. Zij volgen daar de route Arbeid of Vervolgonderwijs.

Treinmachinist of uitvinder

Thijs en Cody, twee tweedejaarsleerlingen van Kees, doen de route Arbeid. Bij het vak arbeidstraining doen ze arbeids- en werknemersvaardigheden op, die van pas zullen komen in leerjaar 3, wanneer ze stage gaan lopen, maar ook in hun verdere leven. Cody wil wel automonteur, vrachtwagenchauffeur, treinmachinist of uitvinder worden. Kees: ‘Cody is een heel creatieve jongen, hij kan van heel verschillende materialen met of zonder duidelijke opdracht iets maken. Cody heeft een idee of plan, en dat gaat hij dan ook uitvoeren. Hij geeft niet op. Dat is echt een kwaliteit van Cody.’ Thijs vindt handvaardigheid een leuk vak. ‘Ik vind het leuk dingen te maken, die ik daarna mee naar huis kan nemen.’ Het liefst wordt hij later militair, maar hij wil in het derde jaar ook gaan kijken in de bouw.

"‘‘Ik vind het leuk dingen te maken, die ik daarna mee naar huis kan nemen.’’ - leerling Thijs

Competentiegericht leren

Achter Kees hangt een touchscreen, met een digitale poster van drie figuurtjes, die door pijlen met elkaar verbonden zijn. De leerlingen van de route Arbeid werken aan het opdoen van competenties, en op dit moment staat de competentie ‘gevoel voor arbeidsverhoudingen’ centraal, zoals de poster laat zien. Kees en zijn collega’s hebben samen een competentiegerichte leerlijn voor hun leerlingen ontwikkeld. Gedurende de hele schoolloopbaan van de leerlingen komen de competenties terug: het nakomen van afspraken, communiceren, samenwerken. Leerlingen besteden aandacht aan hun werktempo en de kwaliteit en nauwkeurigheid van hun werk. Kees: ‘De leerlingen laten bij het ene vak meer competenties zien dan bij het andere. Daar kun je als leerkracht vaak al een beetje uit opmaken wat bij de leerling past. Het gaat in totaal om elf competenties, die bij de leerlingen in hun systeem moeten gaan zitten.’

 

Ken jezelf, blijf jezelf

Het werken met deze doelgroep vindt Kees nog steeds een uitdaging: ‘Je kunt hier geen kunstje doen. Ken jezelf en blijf jezelf.’ Natuurlijk zijn er ook de momenten waarop hij en een leerling het niet met elkaar eens zijn: ‘We zijn zelfs wel eens boos op elkaar… Als je maar niet kwaad wordt! Deze leerlingen zijn wie ze zijn; je mag ze niet afwijzen. Dat betekent niet dat je alles goed moet vinden. Benoem het gedrag dat je afkeurt en wees duidelijk en consequent.’

 

Inspireren en faciliteren als schoolleider

Hennie Visser is locatieleider van de Sonnewijser: ‘Ik ben in 2018 bij Oosterwijs begonnen als orthopedagoog. In 2022 heb ik de schoolleidersopleiding afgerond, wat me nog meer basis heeft gegeven als leidinggevende.’ Hennie is trots op het enthousiasme van Kees en zijn collega’s: ‘Een van de leukste kanten van mijn werk is hun bevlogenheid. Zij kiezen voor deze doelgroep, waardoor er een grote bereidwilligheid is ook complexe problemen zo goed mogelijk op te lossen. Als locatieleider wil ik graag een stapje extra zetten om de collega’s op onze locatie te faciliteren en inspireren. Dat is mijn mooiste uitdaging.’

 

Dat heb je keigoed gedaan

Kees ervaart dagelijks hoe zijn leerlingen vooral leren door te doen: ‘Hun zelfvertrouwen groeit als ze een taak goed hebben afgerond. Het is zo mooi om daarna tegen een leerling te zeggen: ‘Dat heb je keigoed gedaan’. Hennie onderstreept het verhaal van Kees: ‘Ik vind het waardevol dat we hier kijken naar de leerling en wat deze nodig heeft om zelfstandig een toekomst op te bouwen. Het gaat om meer dan het behalen van een diploma; we willen kansen bieden.’

 

Wereld van kansen

Ben je enthousiast geworden van de verhalen van Kees en Hennie? Oosterwijs is op zoek naar praktijk- en groepsleerkrachten, naar leidinggevenden en ondersteuners. We zeggen vaak dat onze mensen superkrachten hebben: ze zijn empathisch, hebben zelfkennis en vinden niets leuker dan werken met onze leerlingen. Beschik jij ook over die superkrachten, of wil deze ontwikkelen en kunnen onze leerlingen op jou bouwen? Kijk dan op onze LinkedIn-pagina of laat van je horen: hr@oosterwijs.nl.

 

Bij Oosterwijs geven we onze leerlingen vertrouwen. We zetten samen stappen. We behalen successen, klein en groot. Samen zijn we Oosterwijs: een wereld van kansen.