Future Me: als persoon sterker de toekomst in

Om je weg te vinden in de samenleving, is een diploma of certificaat halen heel helpend. Maar jongeren hebben méér nodig. Zeker de jongens en meiden die behandeld en begeleid worden bij de (gesloten) jeugdzorginstelling Horizon in Harreveld en die naar school gaan bij Scholengemeenschap Harreveld. Precies daarom biedt de school van de Aloysius Stichting voor voortgezet speciaal onderwijs (vso) sinds twee jaar Future Me aan. Tijdens workshops met talentcoaches versterken jongeren hun zelfbeeld, krijgen meer zicht op hun kwaliteiten, leren zich tot anderen verhouden en gaan steeds meer toekomstmogelijkheden zien.

 

Samen sterk voor talentontwikkeling

Er zijn al mooie resultaten geboekt én er valt nog genoeg te ontwikkelen, op weg naar een steeds steviger programma. Katja – leerkracht beeldende vorming bij Scholengemeenschap Harreveld – zet zich er onverminderd voor in. “Jongeren in gesloten jeugdzorg hebben hun diepste punt bereikt. Hun hoofd zit vol. Door te sporten, creatief bezig te zijn of gevoelens te verbeelden, komen ze uit dat hoofd.”

Een andere plus is dat leerlingen elkaar veel beter leren kennen. “Met oortjes in met je eigen muziek in je eigen wereld zitten: dat is wat onze leerlingen veel doen. Tijdens Future Me-lessen ontdekken jongeren de ánder, horen hun verhaal en leren samenwerken.”

 

Het effect is ongrijpbaarder en lastiger ‘meetbaar’ dan een certificaat of diploma. Daarom is het vastleggen van ervaringen zo belangrijk. Daarom wil Harreveld een koppeling maken met Cozima. De verhalen moeten vooral gedeeld worden.

Katja: “Als ik hoor dat die ene zin die langskwam tijdens de workshop verhalen vertellen een jongere kracht gaf, dan is dat prachtig. Of als ik hoor hoe open jongeren ineens zijn tijdens de lessen, dan ben ik blij dat wij hier tijd voor maken in ons onderwijs.”

Doordat jongeren tijdens deze lessen uit hun comfortzone durven stappen, ontwikkelen zij zich als persoon, merkt Katja. “Ik denk echt dat jongeren juist dit soort ervaringen nodig hebben om sterker de maatschappij in te gaan. Je kunt wel een havodiploma halen, maar als je vervolgens nergens op af durft te stappen, is het nog lastig om verder te komen.”

"Jongeren merken dat ze elkaar nodig hebben, dat je verder komt als je elkaar steunt.” - leerkracht Katja
Leerkrachten Katje en Marloes, doen mee aan Future Me

Future Me

Wie ben ik? Wie wil ik zijn? Hoe kan mijn toekomst zijn? In Future Me gaan leerlingen in het vmbo en voortgezet speciaal onderwijs twee jaar lang samen met kunstenaars en sporters aan de slag om hun gewenste toekomst te ontdekken.

Beeldend kunstenaar Sunyoung Glebbeek stond aan de basis van Future Me en ontwikkelt het programma nu samen verder met het Marcanti College (vmbo) in Amsterdam, het Orion College in Amsterdam en Scholengemeenschap Harreveld in Harreveld.

Scholengroep De Onderwijsspecialisten ondersteunt Future Me. De lesprogramma’s worden ontworpen vanuit het Toekomstbewustzijn-model dat speciaal hiervoor is ontwikkeld onder leiding van Anneke Sools, programmadirecteur van het Storylab Universiteit Twente.

Universitair docent Isolde de Groot van de Universiteit voor Humanistiek doet onderzoek naar onderwijs en professionalisering in het bevorderen van het geloof in eigen kunnen op het gebied van maatschappelijke participatie. Zij denkt samen met studenten met Anneke Sools mee over de theoretische uitgangspunten van het programma.

Door Anne-Marie Veldkamp (auteur) en Jeroen Jazet (fotograaf).
Dierenles van Future Me
In Future Me gaan leerlingen in het speciaal onderwijs samen met kunstenaars en sporters aan de slag om hun gewenste toekomst te ontdekken.

Wil je meer weten over Future Me?